Muižas ir tūrisma resurss, kas Latvijā var tikt aktīvāk izmantots tūrisma produktu veidošanai. Lai noskaidrotu tēmas, kas interesē ar muižām saistītos cilvēkus – īpašniekus, apsaimniekotājus, interesentus sava projekta “Muižnieka muižu metrika” (turpmāk tekstā MMM) ietvaros no 2021. gada 22. janvāra līdz 25. janvārim autors veica online aptauju izmantojot surveymonkey.com platformu. Virspusēja aptauja par “galveno”, ar mērķi uzlabot projekta komunikācijas virzienus. Anketēšanas uzdevumi:
1) Noskaidrot tēmas, kas interesē ar muižām saistītos cilvēkus,
2) Uzlabot
projekta MMM komunikācijas saturu un
formu,
3) Popularizēt
muižu tūrisma potenciālu.
Anketa tika
ievietota Facebook (turpmāk tekstā FB) ar muižām saistītās sekojošās grupās:
FB grupas |
Grupas biedru skaits (gb.) |
Autora FB draugi grupās (gb.) |
Latvijas muižas un
pilis/Manors and castles of Latvia |
10 849 |
279 |
Pilis un Muižas |
6052 |
134 |
Vēsturiskie objekti
Latvijā |
10 038 |
170 |
Enjoy! Norises Muižas
Pilis |
585 |
33 |
Atbildes uz pirmo
aptaujas jautājumu (sk.1.grafiku) atspoguļo FB ar muižām saistīto grupu respondentu
interesi. Tā galvenokārt ir par muižu vēsturi. Līdzīgās proporcijās ir interese
par arhitektūru un cilvēkiem, kuri ir tieši saistīti ar muižu dzīvi - 12,5%. 5%
plāno iegādāties muižu vai vēsturisku ēku un tik pat plāno savu biznesu saistīt
ar muižām. Iespējams, ka praktiski padomi un informācija muižu iegādei,
apsaimniekošanai, viesu piesaistīšanai būtu vairāk nepieciešama.
Ko respondenti
vairāk vēlētos uzzināt, kas tos vairāk interesē? Par vēsturi vairāk gribētu
uzzināt 40% respondentu (Sk.2. grafiku). Muižu atmiņu stāsti ir otra lielākā
respondentu grupa. Tā gan varētu sevī iekļaut tos, kas kādreiz konkrētajā
bijušajā muižā ir dzīvojuši, gan tos, kas emocionāli un caur citu cilvēku
piedzīvojumiem atklāj muižas, kā kultūrvēsturisko mantojumu.
2.grafiks Atbildes uz jautājumu :”Runājot par muižām,
kas mani vairāk interesē?”
Aptaujas datus
apstrādājot atklājās nepilnības, kuras turpmāk vajadzētu novērst un turpināt
pētījumu detalizētāk:
1) Lai
precizētu un noskaidrotu prioritāros uz muižām veidotos tūrisma produktus,
2) Precīzāk
uzzinātu un noteiktu mērķa grupas, tirgus segmentus,
3) Atrast
atbilstošos komunikāciju kanālus.
Vairāki
respondentus interesējošie jautājumi, kas tika iesūtīti tiks iekļauti MMM
intervijās. No visiem respondentiem 27,5% ir informēti par projektu MMM. Acīmredzot projektam nākotnē nepieciešams nākotnē
uzlabot komunikāciju ar auditoriju un veicināt atpazīstamību (zīmols, ziņu saturs,
formāts, u.c.).
Priekšlikums
nākotnē veikt aptauju potenciālo Latvijas apceļotāju vidū, lai noskaidrotu
Latvijas muižu tūrisma potenciālu vietējā tirgū un starptautiskajā.
A.Muižnieks
Komentāri
Ierakstīt komentāru